חישוב עומס בלוח חשמל לטעינת רכב חשמלי

על מנת להתקין נקודת חשמל לטעינת רכב חשמלי יש צורך בבדיקת עומס בלוח החשמל ממנו אמורה לצאת הנקודה.

מה שתקראו כאן מתייחס לכל לוח חשמל ממנו רוצים למשוך קו נוסף ולא משנה אם זה מהלוח הביתי שלכם או מלוח ציבורי שיש בחניון.

כבר אפשר לומר שלא כל לוח חשמל יכול לשאת עומסים נוספים ובמיוחד לעמדות טעינה שאמורות לעבוד זמן ממושך.

איך מחשבים עומס חשמל?

בשלב הראשון ניתן לבדוק כמה מפסקי זרם מותקנים בלוח החשמל ומהם המעגלים שיוצאים מהלוח, לפעמים ניתן למצוא תכנית חשמל בלוח עצמו.

לאחר מכן יש מכשיר שנקרא אמפרמטר שבעזרתו ניתן לחשב את עומס החשמל בזמן שיא. יש לבדוק האם ניתן לגרום לכל מעגלי החשמל בלוח לעבוד ברגע הבדיקה.

את האמפרמטר יחבר החשמלאי על הקו הראשי ולא אל אחד או חלק ממפסקי הזרם על מנת שניתן יהיה לקבל את זרם העבודה הראשי של הלוח.

איך יודעים אם אפשר להתקין קו חשמל לעמדת טעינה?

בואו ניקח לדוגמה לוח חשמל תלת פאזי עם גודל חיבור ראשי של 40 אמפר ונניח שלכם יש עמדת טעינה שאמורה לעבוד עם זרם תלת פאזי של 16 אמפר.

לפי הנתונים הנ"ל בזמן טעינת הרכב החשמלי שלכם הקו צורך 16 אמפר מה שמשאיר את לוח החשמל הראשי עם 24 אמפר.

במידה ומדובר בלוח ביתי ואין מכשירי חשמל בעלי צריכה גבוהה שעלולים לעבוד במקביל זה יכול לעבוד מצוין אבל לרוב המצב לא כזה.

ישנם לוחות שמספקים למשל קו חשמל למזגן מיני מרכזי ובנוסף קו חשמל לכיריים אינדוקציה ופה המצב מתחיל להיות קצת בעייתי.

מה עושים אם הלוח עמוס מידי בשביל קו לטעינת הרכב?

בואו נתחיל מזה שעמדת טעינה לרכב חשמלי יכולה לעבוד גם עם קו חשמל מינימאלי של 16 אמפר חד פאזי אבל זה מגיע עם מגבלה שעלולה להעיק.

המגבלה של קו חד פאזי היא מהירות הטעינה האיטית. שאני כותב טעינה איטית אני מתכוון לזמן של בין 12 ל- 15 שעות לסוללה מלאה.

במידה ומדובר בנסיעות יומיות קצרות המצב פחות קריטי אבל במידה והנסיעות היומיות ארוכות זה כבר יכול להגביל ולהושיב אתכם הרבה זמן בבית בהמתנה.

מקבלים תשלומים בכרטיס אשראי

נושאים נוספים שיכולים לעניין אתכם: